Verliefd op Laos

Laos Julia

Ik kan het me bijna niet meer voorstellen, maar toen we onze 3,5 maand lange reis door Zuidoost-Azië aan het plannen waren hadden we besloten om Laos over te slaan. Waarom? Ik heb eigenlijk geen idee.

Ik geloof dat we ergens hadden gelezen dat er niet zo heel veel te zien en te doen was en dat het niet zo heel anders was dan de andere landen in Zuidoost-Azië die we al wel op de planning hadden staan. Tijdens onze reis hoorde we echter steeds meer positieve verhalen over Laos en hebben we dus ongeveer halverwege besloten om onze reis iets om te gooien en toch nog even Laos te bezoeken.

Onze terugvlucht hadden we al geboekt, dus heel flexibel waren we niet meer, maar door een beetje te schuiven en wat dingen van ons lijstje over te slaan hebben we een weekje Laos aan onze planning kunnen toevoegen. En wat is dat een goeie beslissing geweest! Ik ben helemaal verliefd geworden op Laos en ik wil dan ook één tip meegeven aan iedereen die op reis gaat naar Zuidoost-Azië: ‘Sla Laos niet over!!’.

Wij zijn vanuit Bangkok gevlogen naar het prachtige Luang Prabang. Ik denk dat die vlucht oprecht een van de mooiste vluchten is die ik ooit heb gemaakt. Je vliegt eigenlijk tussen de bergen door, wat zorgt voor prachtig uitzicht.

Eenmaal in Luang Prabang aangekomen hadden we supersnel een ‘visa on arrival’ in ons paspoort staan en zaten we voordat we het wisten in een busje op weg naar ons hostel. Laos is van alle landen die wij hebben bezocht denk ik het minst ontwikkeld, en hele mooie hostels zijn dan ook lastig te vinden. Na lang zoeken hadden wij drie hostels gevonden die ‘er mee door konden’ in onze ogen. De hostels waren inderdaad basic en zeker niet zo mooi als in Thailand, Vietnam en Cambodia bijvoorbeeld, maar het was redelijk schoon en gezellig, dus het viel ons alleszins mee.

Luang Prabang

Het grootste deel van het stadscentrum van Luang Prabang staat op de UNESCO wereld erfgoed lijst, het is dan ook een geweldig mooi stadje dat nog heel authentiek is. Het ligt tussen de bergen en dat zorgt voor prachtig uitzicht, zoals te zien op de foto hieronder.

Laos Julia

In Luang Prabang zijn er een aantal dingen die je niet mag missen. Allereerst de ‘night market’! Het maakt niet uit hoeveel ‘night markets’ je al hebt bezocht in Zuidoost Azië, dit is er eentje waar je gegarandeerd verliefd op wordt.

Ze verkopen er heel veel dingen die je in de rest van Azië niet echt tegen komt op marktjes en er hangt een hele fijne sfeer. Er wordt niet constant naar je geroepen en het is niet zo hectisch als op andere plekken. Het is gewoon super vriendelijk en relaxt. Natuurlijk worden je afding-kwaliteiten wel behoorlijk op de proef gesteld, maar dat maakt het juist ook leuk.

Daarnaast is de Kuang Si waterval iets waar je zeker naar toe moet. Vanuit het centrum gaan er een heleboel busjes richting de waterval en de rit van een klein uurtje is prachtig.

Wij hadden een shuttle geregeld in het hostel en betaalden ongeveer 3,50 euro. Als je het park van de waterval binnenkomt kom je eerst langs een beren opvangcentrum. Vervolgens is het een kleine wandeling naar het hoofdgedeelte van de waterval. In de paar onderste lagen van de waterval kun je zwemmen en dat is een kans die we natuurlijk niet konden laten lopen. In tegenstelling tot bij andere watervallen waren hier gelukkig weinig vissen te zien (ik ben als de dood voor vissen). Je moet wel even het ijskoude water trotseren, maar hé, je moet er iets voor over hebben om in een van de mooiste watervallen van Zuidoost Azië te zwemmen.

Vang Vieng

Na een paar dagen in Luang Prabang hebben wij de bus genomen naar het backpackers plaatsje Vang Vieng.

Het uitzicht onderweg was geweldig en door hier en daar een stuk zandweg en een chauffeur die graag zo snel mogelijk wilde aankomen, bleef het interessant.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het dorp Vang Vieng eigenlijk niet zo heel bijzonder vond, maar de omgeving is waanzinnig.

In Vang Vieng moet je zeker een bezoekje brengen aan de Blue Lagoon. Niet nummer 1, waar iedereen naar toe gaat, maar nummer 3!

Er zijn veel tours die je naar de Blue Lagoons brengen, maar wij vonden deze belachelijk duur. Dus wij zijn zelf op de scooter op avontuur gegaan. Eerst naar Blue Lagoon 1, wat op maar een kwartiertje rijden van het centrum ligt, hier kwamen we al snel tot de conclusie dat dat niet was waar we op hadden gehoopt. Het stond vol met Japanse toeristen en het water zag zwart van de grote vissen, dus no way dat ik daar ging zwemmen.

Wij besloten al snel door te rijden naar Blue Lagoon 3, ongeveer 45 minuten verder rijden over een onverharde weg. De weg was gelukkig goed te doen en ik heb intense genoten achterop de scooter. Je komt langs allerlei kleine dorpjes en de natuur is echt prachtig, bovendien rijdt daar verder bijna niemand. Bij Blue Lagoon 3 hebben we heerlijk gezwommen, er waren maar een paar andere mensen en amper vissen.

Laos Julia Laos Julia

De volgende dag zijn we gaan ‘tuben’, wat eigenlijk wel een must is voor elke backpacker in Vang Vieng.

‘Tubing’ houdt in dat je in een grote band over de rivier stroomafwaarts drijft en onderweg stopt bij een aantal bars voor wat drankjes, spelletjes en gefeest.

Ik ben zelf normaal gesproken helemaal niet van het feesten en uitgaan en ik drink vrijwel niet. Daarom was ik van tevoren ook best wel een beetje bang dat ik het helemaal niet leuk zou vinden. Gelukkig was dat totaal niet het geval, we hadden al snel een leuke groep mensen gevormd waarmee we de hele dag zijn opgetrokken.

Het was op het einde nog wel even een race tegen de klok om op tijd terug te zijn om onze borg voor de banden terug te krijgen. Je moet er rekening mee houden dat het vanaf de laatste bar nog ongeveer 2 uur duurt om naar het eindpunt te drijven, waar je voor 18.00uur terug moet zijn, dus mijn tip is om op tijd te vertrekken.

Daarnaast moet je je ook bedenken dat hoe later je vertrekt hoe minder zon er op de rivier valt, waardoor het best heel erg koud kan worden (zeker als je geen alcohol in je systeem hebt).

Vientiane

Toen onze paar dagen in Vang Vieng erop zaten hebben we de bus gepakt naar Vientiane, de hoofdstad van Laos.

We kwamen aan het begin van de middag aan in de stad en we zouden de volgende dag alweer door vliegen naar Zuid-Thailand. We hadden dus niet heel veel tijd, maar dat was naar mijn mening ook niet nodig.

Ik heb ’s middags nog een wandelingetje gemaakt door de stad, wat ik eigenlijk altijd wel leuk vind, maar echt iets bijzonders om te zien of te doen in Vientiane heb ik niet ontdekt. Wel hebben wij ’s avonds bij een geweldig Italiaans restaurant gegeten, genaamd ‘Pizza da Roby’, waar ik denk ik de lekkerste pizza in heel Zuidoost-Azië heb gegeten!

Laos Julia

Kortom, als je ooit de kans hebt om naar Laos te gaan zou ik die met beide handen aangrijpen. Breng dan zeker een bezoekje aan de night market en de Kuang Si waterval in Luang Prabang en ga lekker scooter rijden, zwemmen in Blue Lagoon 3 en tuben in Vang Vieng. Er hangt zo’n relaxt sfeertje in Laos en de mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Het is nog wat minder ontwikkeld dan andere landen in Zuidoost Azië en heeft daardoor nog z’n authentieke charme.

Wil je weten wat wij verder nog hebben gedaan in Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane, dan kan je de video’s bekijken die ik heb gemaakt over deze bestemmingen. Klik hier om m’n video over Luang Prabang te bekijken of hier voor de video over Vang Vieng. Ook al was ik er maar een week en heb ik nog lang niet alles gezien van Laos, ik ben verliefd en ik kan niet wachten om terug te gaan.

Ik ben Julia Hoogenboom, 21 jaar en samen met een vriendin ben ik 3,5 maand gaan backpacken door Zuidoost-Azië. We bezochten Indonesië, Singapore, Maleisië, Myanmar, Thailand, Vietnam, Cambodja en Laos. In maart ga ik weer op reis (waarschijnlijk naar China), dus mocht je het leuk vinden om mij te volgen, dan kan dat via Instagram: @juliahoogenboom of YouTube. Daarnaast zijn al onze ervaringen van deze afgelopen reis te vinden op www.101daysinasia.com.

Onze bestsellers

-27%
-17%
Aanbieding!

Misschien vind je dit ook interessant?